רעיון לעסק עצמאי

יש לכם רעיון לעסק עצמאי שאתם בטוחים שהוא בר ביצוע. הבעיה היא שהרעיון הזה, יחד עם התכניות של העסק, נמצא עמוק בתוך המגירה כבר לא מעט שנים. כעת אתם מרגישים שהגיע הרגע להפוך את החזון למציאות, ולהתחיל בהליך של פתיחת עסק עצמאי הלכה למעשה. המאמר הנוכחי ינסה לעשות לכם קצת סדר בבלאגן, תוך התייחסות לסוגיות שחייבות להילקח בחשבון.

איך מוצאים רעיון לעסק מצליח?

לכל עסק יש ציפיות לגבי ההצלחה שלו. על מנת שהציפיות האלה יתגשמו במלואן, צריך קודם כל שהן יהיו ריאליות: יש לקחת בחשבון את "חבלי הלידה", כמו גם את העובדה שהחודשים הראשונים של העסק לעולם אינם פשוטים. המלצה מועילה שניתן להעניק, עוד לפני שיוצאים לדרך מבחינה טכנית, היא לערוך מחקר מקדים שיאפשר ללמוד על הכדאיות של הקמת העסק ואף להגדיר את הפעילות שלו.

לא מעט משתנים צריכים להיכנס למשוואת התכנון, ובכלל זה התחום המקצועי בו מעוניינים לפעול (פונקציה של הכשרה העובדים והחזון שלהם), אזור הפעילות, קהל היעד הפוטנציאלי, המתחרים העומדים בתחום ועוד. מומלץ לחשוב כבר בהתחלה על האופן בו ניתן להבליט ולייחד את העסק, הן מבחינה תפעולית והן מבחינה שיווקית.

במשרד רואה חשבון במרכז השרון – פתיחת עסק עצמאי ללא עלות  —  09-9583741

הגודל כן קובע

כבר במעמד של פתיחת העסק, חשוב לדעת מי בדיוק עתיד לעבוד בו, ולו מכיוון שהדבר משפיע על סוג העסק ועל אופן מילוי הטפסים. פתיחת עסק קטן תתבצע לרוב במסגרת של עוסק פטור או עוסק מורשה, כאשר הפרמטר המרכזי המבחין ביניהם הוא גובה ההכנסות של העסק. נכון לתחילת 2016, מחזור העסקאות המקסימלי של עוסק פטור עומד על 99,006 ש"ח בשנה, כאשר כל חריגה מעבר לכך תצריך הפיכתו של העסק למורשה. יש לציין כי ישנם מקצועות מוגדרים שמחייבים מראש פתיחה של עוסק מורשה.

עסק אשר מעוניין להעסיק עובדים, צריך להתייחס לכך במעמד פתיחת העסק – כחלק מטופס 5329 ("פתיחת תיק עצמאי / ניכויים"). אפשרויות אחרות הן הקמה של חברה או שותפות, הליך הנחשב למעט מורכב יותר מבחינה בירוקרטית מאשר אלה שתוארו מעלה. מעבר למילוי הטפסים, הוא מצריך צעדים דוגמת ניסוח תקנון חברה וחתימה של בעלי המניות עליו, הצהרה בכתב של הדירקטורים הראשונים ובעלי המניות, תשלום אגרת רישום חברה ועוד.

ההחלטה לגבי מיקום העסק

כשפותחים עסק, צריך לשאול לא רק איזה עסק לפתוח, אלא גם מאיפה לנהל את הפעילות שלו. האופציה הראשונה היא לרכוש או להשכיר נכס שישמש לפעילות העסק, כשמנגד בשנים האחרונות יותר ויותר אנשים בוחרים לעבוד מהבית שלהם, או אפילו לנהל את העסק כולו ממנו. ההחלטה לגבי מיקום העסק תלויה בתחום הפעילות שלו, כמו גם בחזון העסקי הראשוני של אנשיו. אם לצורך ניהול העסק לא דרוש יותר מאשר מחשב עם חיבור לאינטרנט, כמו בלא מעט מקצועות, ניתן במקרים מסוימים לבצע את העבודה מהבית.

ההחלטה על מיקום העסק רצוי שתתבצע כבר בנקודת ההתחלה, ולו מכיוון שהיא תגדיר בדיוק את אופן ביצוע התהליך. משרדי מס ההכנסה או המע"מ אליהם נדרש לגשת הם אלה הנמצאים קרוב ביותר למיקום המיועד של העסק, או מיקום המגורים שלו במקרה של עסק מהבית.

עלות פתיחת עסק

שאלה נוספת ששואלים אותה רבים את עצמם נוגעת להיבט הכלכלי של פתיחת העסק, אם הוא קיים. החדשות הטובות הן שעבור הליך ההקמה ה"טכני" עצמו, לא נדרש לשלם כספים, אלא אם לוקחים בחשבון את האמרה הידועה לפיה זמן שווה כסף (כי יש צורך להקדיש לכך מספר ימים הרי). אבל, וזה אבל גדול מאד, ברוב העסקים כן יש צורך בהון ראשוני מסוים, שאמור לשמש את העסק לצורך התחלת הפעילות שלו וכן בחודשים הראשונים, עד אשר הרווחים יתחילו להצטבר.

בין העלויות שצריך לקחת בחשבון במעמד ההקמה, אפשר להזכיר את עלות הרכישה של הציוד הדרוש לעסק (סחורה, חומרי גלם, ציוד טכני ועוד), עלות ההכשרה או הרכישה של מקום לעסק, המשכורות הראשונות לעובדים ועוד. ניתן ואף מומלץ לבנות כבר בנקודת ההתחלה תכנית עסקית, באמצעות יועץ עסקי או משרד רואה חשבון, תכנית המתבוננת על יעדי העסק, התחום המקצועי בתוכו הוא פועל, השירותים שהוא עתיד להציע וכיוצא בזה. השימוש בבעלי מקצוע אלה כרוך בתשלום, כמובן, אך רבים יטענו שהוא בטל בשישים אל מול היתרונות המגוונים של הסיוע שלהם.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

עוד בנושא

עוסק פטור פתיחת תיק
פתיחה של עסק

פתיחה של עסק עצמאי מכיל בתוכו יתרונות רבים וזו הסיבה מדוע אחד מכל שני אנשים חולם לפתוח עסק. כאשר אתם פותחים עסק אין לכם בוס על הראש והשמיים הם הגבול.

קרא עוד >>
עצמאי או שכיר

הנוחות שבעבודה במקום קבוע, קבלת שכר בכל חודש וגם הביטחון שבכך, מושכים רבים לבחור באפשרות של עבודה כשכיר, במקום לפתוח עסק ולהפוך לעצמאי. לעומת זאת, אחרים, מעדיפים דווקא את העצמאות,

קרא עוד >>