ניכוי מס במקור

מה זה ניכוי מס במקור?

כל בעל חברה או עוסק מורשה סביר שנתקל, ולפחות פעם אחת, במונח "ניכוי מס במקור". מונח זה מתייחס לאחוז המס שנקבע על ידי רשויות המס לעסק, ושעל מקבל החשבונית (המשלם) לנקותו מסך התשלום, כפי שהופיע בחשבונית עצמה, ולהעבירו ישירות למס הכנסה. הליך זה של ניקוי במקור חוסך מבעל העסק לבצע את העברת המס באופן עצמאי ומעביר את האחריות לכך למשלם, למקבל החשבונית. ההליך הינו על פי החוק וחובה לבצע אותו בהתאם לקביעתה של רשות המיסים ועל פי מדרגות המס הקיימות.

איך זה בא לידי ביטוי?

ניכוי מס במקור יכול לבוא לידי ביטוי בכמה דרכים: ניכוי המס על ידי המעביד משכרו של העובד והעברתו לרשויות המס, ניכוי המס על דיבידנד המתבצע על ידי הבנק וניכוי מס במקור מהתשלום המועבר לרשויות המס על ידי הלקוח, שקיבל את חשבונית התשלום. כללי ניכוי אלה חלים על מגוון רחב מאד של תשלומים: משכורות, שכר סופרים ושכר מרצים ועוד.

במשרד רואה חשבון במרכז השרון – ייעוץ עסקי ללא עלות  —  09-9583741

לשם מה צריך את זה וכיצד מחשבים את זה?

ניכוי מס במקור הינו כמעין מקדמת מס. מטרתו העיקרית היא לצמצם ככל האפשר את השתמטותם של בעלי עסק או חברות מהעברת התשלום למס ההכנסה. בנוסף, וכפי שנכתב מעלה, ההליך עצמו חוסך מבעל העסק את פעולת העברת המס למס הכנסה ואת ההתמודדות עם בירוקרטיה ולעיתים גם עם חיכוכים שונים מול הרשויות. על העברת המס באמצעות תשלום מס הכנסה ניכויים, מבטיחה לעצמה המדינה קבלה של מינימום מסוים של מס מההכנסות, במקום להיות תלויה בדיווחם של בעלי העסק ולהמתין עד שאלה יבצעו זאת.

חישוב אחוז ניכוי המס במקור נעשה בהתאם להכנסות העסק. ככל שהכנסותיו גבוהות יותר, אחוז המס שאותו הוא יצרך להעביר לרשויות המס יהיה גבוה גם כן. אחוז זה נקבע גם בהתאם להכנסותיו הצפויות של העסק. במידה ומס הכנסה צופה שהכנסותיו של העסק, ובמיוחד לאור התייחסות לשנים קודמות, תהיו גדולות, יקבע לו אחוז ניכוי מס גבוה. במידה ולא, יקבע לו אחוז נמוך.

על דו״ח שנתי מס הכנסה

כיצד מיישמים זאת בפועל?

את ניכוי המס במקור, שנקבע לאחר דיווח מס הכנסה ניכויים, מעביר מקבל החשבונית, כלומר, המשלם. אם עסק מסוים סיפק שירות מסוים ללקוח וגבה עבורו כסף ולעסק יש אישור מרשויות המס לצורך ניכוי מס במקור, על הלקוח, שקיבל את החשבונית, לשלם לעסק את הסכום הנדרש פחות מסכום המס וכולל מע"מ. את המס, שנקבע בהתאם לאחוז המופיע באישור ניכוי מס במקור, יעביר הלקוח למס הכנסה ויעשה זאת עד ה – 15 לכל חודש. עסק שאין לו ניכוי מס במקור מספקים, על הלקוח שמשלם לו יהיה לנכות מהסכום המועבר לעסק 30 אחוז מס – מדובר בסכום מקסימאלי הנקבע בהתאם לתחומי עיסוק שונים במשק. מדובר באחוז גבוה מאד, ולכן מומלץ להסדיר את האישור מראש לצורך העברת אחוזי מס מדויקים יותר, בהתאם להכנסותיו של העסק עצמו. את האישור ניתן לקבל כיום ישירות דרך אתר האינטרנט של רשות המיסים, זאת בניגוד לעבר, אז הועבר האישור המודפס לעסק באמצעות הדואר.

אחוז ניכוי מס קבוע או ניתן לשינוי?

בעל עסק המעוניין לשנות את גובה אחוז המס המופיע בניכוי המס במקור שקיבל, יכול לעשות זאת על ידי פנייה לפקיד השומה באחד ממשרדי מס ההכנסה. עליו להציג בפני פקיד השומה הוכחות לכלל הכנסותיו על מנת לקבוע את אחוז המס שעליו להעביר בהתאם למדרגות המס הקיימות. הדבר אפשרי בעיקר כשמדובר בבעל עסק שהוכיח אמינות לאורך כל השנים והקפיד על הגשת דוחות לרשויות המס והעברת תשלומי המס בהתאם לצורך.

חשוב לדעת

בעל עסק יכול להתמקח עם פקיד המס בנוגע לגובה המס המדובר, ובמיוחד אם הוא פוגע בתזרים המזומנים של העסק ונראה כלא מוצדק. בנוסף, כדאי לדעת – אי ניכוי מס במקור עשוי להוביל לידי סנקציות ועונשים חמורים במיוחד. מכיוון שהדבר נדרש על פי חוק, על פי פקודת מס הכנסה, מי שלא ביצע זאת יידרש לשלם קנס כספי גבוה מאד, שלעיתים גבוה פי שניים מסך כל סכומי המס שלא הועברו, וכן ייתכן אף שיהיה עליו לעמוד בפני שנת מאסר.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

עוד בנושא

מה הוא מס שולי

רשויות המס קבעו מדרגות מס על פיהן נקבע גובה המס שאותו יידרש להעביר לרשויות בעל ההכנסה. מדרגות אלו מתייחסות לטווחים שונים של הכנסות ומשתנות בכל שנה. מס הכנסה שולי מתאר

קרא עוד >>
חשבונאות פיננסית

כשמדברים על חשבונאות פיננסית מתכוונים לתחום העיסוק העיקרי השייך לענף החשבונאות. מי שעוסק בחשבונאות פיננסית, החשבונאי הפיננסי, נדרש לערוך דוחות כספיים המציגים את נתונים של העסק או של החברה לכלל

קרא עוד >>
דו״ח מאזן בוחן

דו״ח מאזן בוחן הוא אחד הדוחות שלא כל אדם מן השורה יכל לספק ומתבקשת מעורבות של רואה חשבון. כל עסק, קטן וגדול כאחד, נדרש להעביר באופן דוחות המסכמים את פעילותו

קרא עוד >>