מה זה רואה חשבון

המציאות מראה שאינספור עסקים, תאגידים, חברות, שותפויות או גורמים שונים הפועלים בתחום הכלכלי בישראל – נעזרים, לרוב באופן שוטף, בשירותים של רואה חשבון. מדובר באיש מקצוע שעבר הכשרה מקיפה בתחום ראיית החשבון, על נושאיו המגוונים – חשבונאות, ביקורת חשבונאית, מיסוי, מימון ועוד – ולכן יכול להעניק ללקוחות שירותים פיננסיים מגוונים. המאמר הנוכחי מתייחס לתפקידים הספציפיים של רואה החשבון הממוצע ולסיבות המביאות לכך שחשוב מאד להיעזר בשירותיו.

מה עושה רואה חשבון?

סל השירותים של כל רואה חשבון הוא פונקציה של ההכשרה שעבר והניסיון שלו, כאשר אין זה מובן מאליו כלל שכל רואי החשבון יעניקו את אותם שירותים. עם זאת, יש מספר שירותים שמהווים את ליבת המקצוע. השירותים העיקריים של רואה החשבון הם: מעקב אחר הפעולות החשבונאיות שמבצע הלקוח שלו, בחינת דוחות כספיים שונים ולעיתים גם עריכתם (למשל, דוח רווח והפסד או מאזן כלכלי), ייצוג של הלקוחות אל מול המוסדות הרשמיים בתחום (למשל, מול רשות המיסים) ועוד.

רואה החשבון עשוי ללוות את העסק לכל אורכו: החל משלבי ההקמה שלו ועד לתפעולו השוטף ולהתנהלות מול הגורמים השונים. בחלק מהמקרים, עוסקים רואי החשבון בתפקידים פיננסיים אחרים, דוגמת חשבות שכר או ניהול כספים, אם כי בפועל, תחומים אלו מצריכים הכשרה אחרת, שאינה נוגעת לעבודתו של רואה החשבון. הוא יכול לעשות זאת בהצלחה, עקב הזיקה שלו לתחום הכלכלי, אם כי בחברות גדולות יעדיפו להיעזר בשירותים של בעלי מקצוע נפרדים.

משרד רואה חשבון בהרצליה: 09-9583741

אי תלות רואה חשבון: כן או לא?

אחת ההתלבטויות המרכזיות שעומדת בפני לא מעט שחקנים בזירה הכלכלית היא, האם להיעזר בשירותיו של רואה החשבון, ואם כן – באיזו מידה? ובכן, לגבי השאלה הראשונה דומה שהתשובה חייבת להיות חד משמעית: כן. התחום הפיננסי בכלל, וראיית החשבון בפרט, אינם פשוטים כלל וכלל להתנהלות, בוודאי ללא הידע הפיננסי וההיכרות עם התקנות והסעיפים השונים. ללא סיוע של רואה חשבון, עלול העסק לפעול שלא בצורה ראויה, מה שמביא לפגיעה כלכלית אפשרית בו ולעיתים גם לענישה מצד הרשויות השונות בישראל. בנוסף לכך, ברור שיש פעולות פיננסיות שחייבות על פי חוק להתבצע בעזרת רואה חשבון. את הדוחות אין אפשרות להגיש מבלי שרואה חשבון מקצועי עובר עליהם, בוחן אותם ומוודא שהם אינם מבטאים את המציאות הכלכלית של העסק בלבד, אלא גם שהם נכונים מבחינה "טכנית".

לגבי היקף הסיוע של רואה החשבון, התשובה מורכבת יותר. לכל עסק יש אופן התנהלות שונה מהבחינה הזו, ולכן היקף ההעסקה של רואה החשבון משתנה מעסק לעסק. ברוב המקרים, החברות העסקיות הגדולות לא יוותרו על השירותים של רואה חשבון צמוד, אם כי גם בעסקים קטנים יותר (אפילו עוסק פטור או עוסק מורשה) רואה החשבון יכול להיכנס לתמונה ולהעניק סיוע מקצועי בכמות בלתי מבוטלת של תרחישים. לא תמיד הסיוע הזה צריך להיות סביב השעון, אבל סיוע נקודתי הוא בהחלט בגדר חובה.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

עוד בנושא

פתיחת תיק במס הכנסה

החלטתם על פתיחת עסק? אם כן, חשוב שתתנהלו נכון, כבר בשלבים הראשונים, כדי למנוע טעויות קריטיות בהמשך, שעשויות לעלות לכם ביוקר. מי שפותח עסק עליו לפנות לשלוש רשויות שונות: למע"מ,

קרא עוד >>
הקמת חברה
עצמאי שאינו עונה להגדרה

המוסד לביטוח לאומי מגדיר עובד עצמאי באופן ברור. מטבע הדברים, נדרש שהוא לא יהיה שכיר, ולצד זה – יקיים אחד משלושת התנאים הבאים: עיסוק במשלח היד שלו לפחות 20 שעות

קרא עוד >>
רעיון לעסק עצמאי

יש לכם רעיון לעסק עצמאי שאתם בטוחים שהוא בר ביצוע. הבעיה היא שהרעיון הזה, יחד עם התכניות של העסק, נמצא עמוק בתוך המגירה כבר לא מעט שנים. כעת אתם מרגישים

קרא עוד >>