יתרונות וחסרונות פתיחת חברה

אם אתם מעוניינים להקים עסק משלכם, סביר להניח שאתם משקיעים מחשבה רבה בסוגיה של ההתארגנות בה תבחרו. הקמת חברה בע"מ נחשבת לאחת ההחלטות המקובלות ביותר שניתן לקחת, בסופו של יום, כשהיא מגלמת מספר יתרונות ביחס לעסק עצמאי ו/או שותפות – כך, למשל, החברה מקבלת עדיפות מעצם היותה אישיות משפטית נפרדת, נהנית מיתרונות הנוגעים לאפשרות להגדיל אחריות מוגבלת של בעלי המניות וכן מקבלת הטבות בנושאי מיסוי.

מנגד, צריך לקחת בחשבון חסרונות וסיכונים, דוגמת עלות ההקמה והליך הפירוק המורכב, שנחשב ליקר יותר מאשר בסוגים אחרים של התארגנויות. אז מהי התשובה בנוגע להליך הקמת חברה: להקים, או לא להקים? המאמר הבא ינסה לספק לכך תשובה.

סיבות לפתיחת חברה

פתיחת חברה בע"מ כוללת בתוכה מספר מעלות הנוגעות לפן התפעולי, הכלכלי והעסקי שלה. מכיוון שהחברה היא ישות משפטית נפרדת ועצמאית, יש כאן רשימה ארוכה של זכויות וחובות המאפיינות אותה. להבדיל מהתארגנויות אחרות, חברה יכולה להגיש תביעות (או להיתבע, מהצד השני), להחזיק בנכסים, לערוך חוזים ולבצע עסקאות בסדרי גודל שונים.

יתרון משמעותי אחר נוגע לאפשרות הקיימת בתקנון החברה להגדיל כי בעלי המניות בה יהיו בעלי אחריות מוגבלת. הגדרה זו הופכת לחיונית בלא מעט מצבים. העובדה שהחברה לא מהווה רכושו של אף אחד מבעלי המניות שלה – מקלה אף היא, ומונעת מצבים שבו אחד מבעלי המניות יבצע פעולה מסוימת שתביא לנזק רב ולזעזוע לחברה, לעיתים עד רמה של קריסה (חשבו, למשל, על הוצאת הרכוש ממשרדיה). יש שימליצו, כתוצאה מכך, כי עסקים אשר מספר הסיכונים העומד מולם רחב יחסית, רצוי שיבחרו בחברה בע"מ. נקודה מרכזית אחרת היא שחברה בלתי תלויה תמשיך לפעול גם במקרה של פשיטת רגל או פטירה של אחד מבעלי המניות/השותפים, מה שלא קיים בשותפויות שעלולות להפסיק ולהתקיים בן רגע, על כל ההשלכות השליליות של כך עבור כל המעורבים בה.

במשרד רואה חשבון במרכז השרון – פתיחת חברה בע״מ ללא עלות  —  09-9583741

להקמת חברה מספר מעלות כלכליים:

אם מתבוננים על תשלומי המיסים והמוסד לביטוח לאומי, אפשר להבחין בכך שחברות בע"מ מקבלות לרוב תנאים מועדפים בנוגע לעלויות אלה. אין כאן מדע מדויק, כמובן, אך במצבים מסוימים, ובהתחשב בגובה הכנסות מסוים של החברה, עשויה החברה ליהנות מתשלומים מופחתים לגופים אלה: אם משווים את מס החברות למס הפרוגרסיבי שמשלם יחיד, אפשר להבחין בפערים של עשרות אחוזים לטובתה של החברה, שעשויים להיות מגולמים בסכום של עשרות אלפי שקלים בשנה. זאת ועוד, אופציית גיוס הכספים, העומדת בליבם של ארגונים רבים, הופכת לפשוטה יותר במקרה של חברות, כאשר אנשי החברה יכולים לגייס משקיעים בתמורה למניות, לאגרות חוב, לאופציות, לאג"ח וללא מעט מוצרים פיננסיים אחרים. בדרך זו גדלים האופנים בהם יכולה החברה לגייס הון ההכרחי לפעילות השוטפת שלה.

תדמית חברה

את הסקירה אנחנו ממשיכים עם הפן התדמיתי, לפיו חברות פשוט נתפסות בצורה מקצועית יותר ביחס לסוגים אחרים של התאגדויות: הדבר עשוי להגדיל את מעגל הלקוחות של החברה המסוימת. העובדה שניהול העסקים של חברה מציע פעמים רבות פשטות, גמישות או נוחות מהווה יתרון משמעותי גם כן.

לפתיחת חברה יש גם חסרונות:

כשזה נוגע להקמת חברה בע"מ, כמו כל דבר בחיים, יש גם דברים חיוביים הרבה פחות. הקושי הראשון הוא עלות הקמת החברה, שנובע מכך שאגרת רישום החברה עומדת על יותר מ-2,600 ש"ח. אם מוסיפים לכך את העובדה שיש לשלם אגרה בשיעור מופחת יותר מדי שנה, ואת המורכבות היחסית של הנהלת חשבונות וראיית חשבונות החברה (קשה למצוא חברות שאינן נעזרות במנהלי חשבונות או משרד רואה חשבון לצורך הניהול הפיננסי השוטף והגשת דו"חות), מבינים כי העסק עלול להיות יקר יותר מאשר דרכים אחרות של התארגנות.

בהמשך לכך, על החברה להתנהל באופן שוטף מול הגורמים השונים ולעדכן אותם בשינויים שחלים בכתובת שלה, בחברי הדירקטוריון ועוד, מה שמצריך גם כן מאמצים. כל הצעדים ההכרחיים האלה גוזלים זמן יקר מאנשי החברה ומצריכים מצדם פעולות "בירוקרטיות", שעלולות להפריע לשגרת העבודה השוטפת בחברה.

פירוק חברה, בין אם נעשה מרצון ובין אם בהחלטת בית המשפט, עלול להיות מורכב אף הוא במקרה של חברה בע"מ. כתוצאה, ייתכן כי ההליך יהיה מסורבל באופן יחסי ואף יכלול עלויות נלוות שאינן מבוטלות..

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

עוד בנושא

מדרגות מס

בכל שנה נקבעות על ידי הרשויות מדרגות מס הכנסה חדשות, שעל פי הן משלם כל אזרח את המס שלו למדינה. מדרגות מס הכנסה אלו קובעות את גובה המס שאותו יידרש

קרא עוד >>
ניהול ספרים

אם יש לכם עסק, ולא משנה באיזה תחום, חובה עליכם לנהל ספרי חשבונות, כפי שקובעות תקנות מס הכנסה. ניהול ספרים חשוב שייעשה בצורה הנכונה, תוך התייחסות לכל הפרמטרים הנדרשים. במידה

קרא עוד >>
הקמת חברה
עצמאי שאינו עונה להגדרה

המוסד לביטוח לאומי מגדיר עובד עצמאי באופן ברור. מטבע הדברים, נדרש שהוא לא יהיה שכיר, ולצד זה – יקיים אחד משלושת התנאים הבאים: עיסוק במשלח היד שלו לפחות 20 שעות

קרא עוד >>