טעויות בפתיחת עסק עצמאי

לאחר שנים בהן התכניות היו קבורות עמוק בתוך המגירה, אתם מעוניינים לצאת לדרך. הבנתם כי זהו הרגע הנכון להגשים חלום ישן ולהתחיל בהליך הקמת עסק עצמאי. מטבע הדברים, אתם נחושים לבצע את התהליך על פי הספר, ללא טעויות שאחר כך יביאו ללא מעט כאבי ראש או אפילו לאובדן כספים משמעותי. הבעיה היא שהמים של עולם העסקים עמוקים מאד, כבר בנקודת ההתחלה, כך שרבים ממקימי העסק מבצעים טעויות שפוגעות בהם בצורות שונות. נקודת המוצא היא שקשה עד בלתי אפשרי להקים עסק מבלי לבצע טעויות, כאשר השאיפה של המקימים היא לצמצם אותן עד למינימום האפשרי.

המאמר הנוכחי מתייחס לטעויות הנפוצות המאפיינות הליך של פתיחת עסק עצמאי בישראל, יחד עם דגשים שיסייעו לכם להימנע מהן.

היעדר תכנית עסקית ראויה

נקודת ההתחלה של הקמת עסק חדש צריכה להיות בבנייה של תכנית עסקית, אשר חשוב שתהיה מפורטת ומדויקת ככל האפשר. התכנית מהווה למעשה החזון הראשוני של העסק, מבחינה ניהולית וכלכלית גם יחד, מאפשרת להגדיר יעדים ראשוניים בהם ניתן לעמוד וכוללת בתוכה התייחסות לכל אותם פרמטרים שצריכים להילקח בחשבון בשלבי ההקמה והניהול הראשוני של העסק: הגדרת התקציב, אופן הפעילות, הגדרה של קהל היעד, בחינת המתחרים העומדים בתחום המקצועי ועוד.

את התכנית העסקית רצוי לבנות באמצעות איש מקצוע הבקיא בכך, תוך ניסיון להתבונן על העסק בצורה אובייקטיבית ככל האפשר. האתגר הוא לבנות תכנית עסקית הגיונית, בה ניתן לעמוד, ולא כזו שתיצור פער משמעותי בין הרצוי למצוי: בלא מעט מקרים, רק איש מקצוע מהשורה הראשונה יוכל להבטיח זאת.

נקודה מרכזית נוספת היא שחשוב מאד לדבוק במאפייני התכנית העסקית ובחזון הראשוני, אפילו אם התוצאות לא בהכרח ישביעו רצון מהרגע הראשון. טעות שמאפיינת רבים הוא שינוי מהיר של הזהות שלהם או אופי העסק, בהתאם לנסיבות ספציפיות ולא פעם גם בעקבות לחצים ופאניקה לא מוצדקים. כאשר מבצעים זאת מסתכנים במסרים שונים ומנוגדים שיקבלו הלקוחות, כאשר גם תדמית העסק עלולה להיפגע בצורה דרסטית: לקוחות לא מעוניינים לפנות לעסק ש"לא סגור על עצמו", אלא לכזה שהולך בקו אחיד שהוא מאמין בו. כמו המון דברים אחרים בחיים, גם מהבחינה הזו סבלנות היא אחת ממילות המפתח.

תמחור לא הגיוני

כל אדם המעוניין להיות עצמאי ולפתוח עסק שואל את עצמו שאלה פשוטה אחת, שהתשובה לה מורכבת: "מי ייצא לי מכך, מבחינה כלכלית?". אחד הפרמטרים שמשפיעים על התשובה לשאלה הזו הוא תמחור המוצרים או השירותים שמספק העסק הנתון. המציאות מראה שרבים מהעסקים החדשים מתמחרים עצמם בצורה שאינה הגיונית, לא תואמת לשוק או אפילו כזו שלא מבטאת באופן מלא את החזון שלהם.

כשמחליטים כמה לגבות על מוצר או שירות, צריך להכיר היטב את השוק בתוכו פועלים, כמו גם את המאפיינים של קהל היעד הפוטנציאלי: מטבע הדברים, מוצרים המיועדים לעשירון העליון יהיו שונים ויתומחרו בצורה אחרת ביחס למוצרים עממיים יותר. צריך לקחת בחשבון שהמחיר שנקבע למוצר יגדיר לא רק את כדאיות הרכישה שלו, מבחינת הלקוחות, אלא גם עשוי להשפיע על תדמית העסק. כאשר העסק מעוניין למתג עצמו כיוקרתי, המספק מוצרים ייחודיים, סביר להניח שהוא יבחר במחירים גבוהים ביחס לשוק, וזאת בהנחה שתמחור שכזה עשוי להביא לכך שהעסק ייתפס כאיכותי ביחס למתחרים.

הקמת עסק חדש כרוכה כמעט תמיד בסכומי כסף שנדרש להוציא עבור הציוד, הסחורה, חומרי הגלם, התשלום לספקים או לעובדים ועוד. אלה מגבילים מאד את התנהלות העסק בחודשים הראשונים, בהם ההכנסות שלו הן לרוב מינימליות (כי בכל זאת, לוקח זמן לחדור לשוק, לעורר את תשומת לב הלקוחות ולבנות מוניטין חיובי). מצב בו אנשי העסק מרגישים שהם "נחנקים" כבר בנקודת ההתחלה – מקשה מאד על ההתנהלות שלהם ועלול להביא לכך שהעסק לא ימשיך להתפתח באופן בו מצפים.

את ההגדרה הראשונית של עלות פתיחת עסק חשוב לבצע מוקדם ככל האפשר, כאשר כל תכנית עסקית מוקפדת תתייחס בוודאי לסוגיה זו. על פי העלויות וההון הראשוני שעומד לרשות המקים או המקימים, נדרש מהם לחשוב על אסטרטגיית פעולה. אם מבינים שההון העצמי לא מספיק, רצוי לחשוב על פתרונות מימון שונים (קבלת הלוואה מהבנק או מגוף אחר, למשל). בנוסף, במספר מצבים אפשר לשקול בחיוב גיוס משקיעים, בתמורה למניות שונות בחברה או לזכויות פיננסיות אחרות. טעות נפוצה שמבצעים רבים המקימים עסק היא לצאת לדרך עם סכומים מינימליים, שמספיקים בקושי להתנהלות, ולצפות כי "יהיה בסדר". מומלץ כן לדאוג למרווח ביטחון מבחינת ההוצאות הלא מתוכננות, הנפוצות מאד בחודשים הראשונים, ובמידת הצורך להיעזר בגורמים המציעים פתרונות מימון כלכליים שונים.

ניסיון לעשות הכול לבד

אפילו אם אתם האנשים היחידים שמנהלים את העסק, או אפילו עובדים בו, מומלץ מאד שלא לנסות ולפעול בכל החזיתות לבד – בייחוד כאשר המדובר הוא על תחומים שאתם לא מכירים. זה מתחיל עם תחום הפעילות עצמו, אשר היכרות מלאה איתו היא בגדר חובה של ממש. טעות מקובלת היא לצאת לדרך מתוך מחשבה שהלמידה תתבצע תוך כדי התהליך, מה שפעמים רבות לא קורה כפי שמצפים. חשוב לערוך מחקר מקיף על תחום העיסוק עצמו, לדעת את כל מה שיש לדעת ובמידת האפשר גם להתייעץ עם גורמים מקצועיים הפועלים כבר בתחום.

גם כשזה נוגע להיבטים הכלכליים האחרים של הקמת עסק, ההחלטה להיעזר באנשי מקצוע מוכיחה עצמה פעמים רבות כנכונה – עם כל הרצון שבוודאי קיים לחסוך ולצמצמם עלויות ככל האפשר. זה מתחיל עם שלב פתיחת התיקים והקמת החברה, המצריכים התנהלות נכונה מול גורמים דוגמת מע"מ (מס ערך מוסף), מס הכנסה, המוסד לביטוח לאומי, רשם החברות ועוד. הליך ההקמה עצמו צריך להתבצע על פי הספר, תוך הגדרה נכונה של מאפייני העסק המתגבש וחישובים הגיוניים לגבי הפעילות הכלכלית הראשונית שלו. זו הסיבה בגינה משרד רואי חשבון הוא אחד המקומות הראשונים בהם מומלץ לבקר כחלק מההליך של הקמת עסק חדש.

מכיוון שניהול העסק השוטף מצריך התעסקות סביב השעון, בעיקר בחודשים הראשונים, אפשר להיעזר גם בגורמים אחרים שייקחו על עצמם סיוע בהיבטים שונים הנוגעים לעסק. שירותי הנהלת חשבונות צריכים להישקל בחיוב בלא מעט מצבים, כאשר בכוחם להביא להתנהלות נכונה של העסק מבחינה כלכלית – מה שכמובן מונע מאמצים רבים וזמן יקר מצד מקימי ומנהלי העסק. גם כאן, נדרש לשלם סכום של כמה מאות או אלפי שקלים בחודש, על פי דפוסי הסיוע, אך סכום זה עשוי להיות בטל בשישים אל מול היתרונות המגוונים והכלכליים של ניהול פיננסי נכון.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

עוד בנושא

דו״ח שנתי לעוסק פטור

עוסק המוגדר כפטור, להבדיל מעוסק מורשה, הוא בעל מספר נקודות ייחוד. העוסק אינו מחייב את לקוחותיו במע"מ על העסקאות וגם אינו מקזז את המע"מ לאחר מכן, יכול לפעול רק עד

קרא עוד >>
רעיון לעסק עצמאי

יש לכם רעיון לעסק עצמאי שאתם בטוחים שהוא בר ביצוע. הבעיה היא שהרעיון הזה, יחד עם התכניות של העסק, נמצא עמוק בתוך המגירה כבר לא מעט שנים. כעת אתם מרגישים

קרא עוד >>