חישוב מס הכנסה

כל אזרח בישראל נדרש לשלם מס. גובה המס שאותו יישלם נקבע בהתאם להכנסותיו ובהתאם למדרגות מס, המתייחסות לטווחים שונים של הכנסות. מי שרוצה לדעת כמה מס עליו לשלם, בין אם הוא עצמאי או שכיר, יכול להיעזר בשירותיו של משרד רו"ח כדי לבחון זאת. בנוסף, ישנה גם אפשרות להיעזר במחשבון חישוב מס הכנסה, אותו ניתן למצוא באתר רשויות המס.

חישוב המס בהתאם למדרגות המס

כל הכנסה חייבת במס. מס זה מועבר לרשויות המס והיא נקבעת בהתאם לחישוב מיוחד הקובע שככל שההכנסה גבוהה יותר, גובה המס שאותו יצטרך מקבל ההכנסה להעביר, גבוה יותר. אולם, כדי להגביל באופן מסוים את גובה המס, כדי שלא ליצור עומס רב או להכביד על בעלי ההכנסות הגבוהות או אלא שמקבלים הכנסות ממספר מקורות, נקבעו מדרגות מס, שהן אלו הקובעות כמה מס יידרש לשלם מקבל ההכנסה. במקביל, עוזרות מדרגות המס גם לבעלי ההכנסות הנמוכות, שגם כך אינם מרוויחים סכומי כסף גבוהים ומאפשרות להם לשלם מס שאיננו גבוה כל כך אלא בדיוק על פי הכנסותיהם. לא יותר, ולא פחות.

חישוב המס לגבי כל אזרח משתנה בכל שנה, שכן מדרגות המס משתנות ובכל שנה מתייחסות לסכומים אחרים ולטווחי הכנסות חדשים. בכל שנה נקבע מחדש המס השולי, בשנה אחת יכול להיות בגובה של 48 אחוזים ושנים קודמות פחות. מסיבה זו בדיוק יש לבצע את החישוב מחדש וכמובן לעשות זאת בעזרתו של משרד רואה חשבון, המעודכן באשר למדרגות מס אלה.

החזר מס הכנסה וחישוב מס במשרד רואה חשבון במרכז השרון

צרו איתנו קשר: 09-9583741

כיצד מיישמים זאת בפועל?

בהתאם לאופן התנהלותו של העסק והצפי באשר להכנסותיו העתידיות, קובעת רשות המיסים את ניכוי המס במקור של העסק. הרשות מוציאה לעסק אישור ניכוי מס במקור מס הכנסה המציין שיעור של מס מסוים. לאחר שהעסק מספק את השירות או את המוצר, הוא מוציא חשבונית ללקוח הכוללת גם את המע"מ. הלקוח, שקיבל את המוצר או את השירות מעביר לבעל העסק את הסכום שמצוין על גבי החשבון בקיזוז גובה המס שעל בעל העסק לשלם לרשות המיסים כפי שקובע האישור המוצג לפניו. במידה ואין לעסק או לחברה אישורי ניכוי מס במקור, מקוזז סכום מקסימאלי מהחשבונית, העומד על 30% בדרך כלל מסך כל התשלום.

חישוב מס לשכירים וחישוב מס לעצמאים

חישוב המס נעשה באופן זהה הן לשכירים והן לעצמאים. כל אזרח, כאמור, מחויב לשלם מס הכנסה והדבר משותף לכלל האוכלוסייה. ההבדל בין השניים הוא האופן שבו הם משלמים. מהשכירים מנוקה מס ההכנסה ישירות מהשכר (דבר הנעשה חודש בחודשו) וזאת, לצד התשלום לביטוח לאומי. מי ששכרו מגיע לדרגת המס, ינוכה ממנו הסכום הרלוונטי בהתאם למדרגות המס. מי שלא, לא ינוכה משכרו מס. לעיתים, ומסיבות שונות, זכאי השכיר לקבל החזר מס, בין אם השתנה הסטטוס המשפחתי שלו, בין אם עבד במספר עבודות ולא ביצע תיאום מס ובין אם מסיבות אחרות. במקרים כאלה, יכול העובד לפנות לרשויות המס באופן עצמאי או בעזרתו של רואה חשבון כדי לבדוק אם אכן זכאי לכך.

באשר לעצמאים, גם הם, כאמור, מחויבים במס. בין אם מדובר בעוסק פטור או עוסק מורשה, כל אחד מהם נדרש לשלם מס בגין ובהתאם להכנסותיו. את תשלום המס מבצע העצמאי בכל חודש או אחת לחודשיים, על פי מדרגות המס הקיימות ובהתאם למס שנקבע לו. במקרים רבים ובעיקר בשל נסיבות קיימות, יכול העצמאי (כמו השכיר) לקבל החזר ממס הכנסה. גם כאן מומלץ לו לפנות למשרד רואה חשבון כדי לעשות זאת ואף להיעזר במשרד באופן שוטף לצורך ביצוע חישוב גובה המס שיידרש לשלם. רואה החשבון בוחן את הכנסותיו הקודמות והעתידיות, בודק את מדרגות המס ובהתאם קובע מה יהיה את גובה תשלום המס. במקביל, מקבל זאת גם מרשויות המס, שאליהן העביר את כל המידע הנדרש לצורך חישוב גובה המס.

לסיכום

חישוב מס הכנסה איננו דבר מורכב מדי, אולם הוא מצריך סיוע מרואה חשבון ובעיקר כשמדובר בעצמאי, בעל חברה או עסק. הדבר נעשה תוך התייחסות לשני פרמטרים עיקריים: הכנסות ומדרגות מס. מדרגות המס מתעדכנות בכל שנה וחשוב לעקוב אחר השינויים בהן לצורך חישוב מס מדויק.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

עוד בנושא

יתרונות וחסרונות פתיחת חברה

אם אתם מעוניינים להקים עסק משלכם, סביר להניח שאתם משקיעים מחשבה רבה בסוגיה של ההתארגנות בה תבחרו. הקמת חברה בע"מ נחשבת לאחת ההחלטות המקובלות ביותר שניתן לקחת, בסופו של יום,

קרא עוד >>
עצמאי או שכיר

הנוחות שבעבודה במקום קבוע, קבלת שכר בכל חודש וגם הביטחון שבכך, מושכים רבים לבחור באפשרות של עבודה כשכיר, במקום לפתוח עסק ולהפוך לעצמאי. לעומת זאת, אחרים, מעדיפים דווקא את העצמאות,

קרא עוד >>
הוראות ניהול ספרים

על פי הוראות ניהול ספרים מס הכנסה משנת 1973 – חובה על כל עסק לנהל את החשבונות שלו ולתעד מסמכים שונים הקשורים לעסקאות שאותן הוא מנהל. תיעוד זה וניהול נכון

קרא עוד >>