הנהלת חשבונות כפולה

ישנן שתי שיטות להנהלת חשבונות: הנהלת חשבונות כפולה והנהלת חשבונות חד צידית. בעוד שהנהלת חשבונות חד צידית מתייחסת אך ורק להכנסותיו של העסק (המאזן החודשי שלו), הנהלת חשבונות כפולה, וכפי שניתן לנחש משמה, לוקחת בחשבון את כל הפעולות הפיננסיות של העסק, לרבות ההוצאות שלו, התחייבויותיו השונות, הנכסים שנמצאים ברשותו ועוד. ההתייחסות לפרמטרים אלה מאפשרת לבעל העסק עצמו וכן לרואה החשבון העובד עבורו לקבל תמונת מצב כוללת ומדויקת יותר באשר למצבו של העסק, ובהתאם מובילה גם להתנהלות עסקית וכלכלית חכמה הרבה יותר, כלומר, אימוץ התנהלות נכונה לעסק, המתאימה לצרכיו ולדרישותיו, תוך התייחסות למצבו העכשווי הכולל.

מי חייב בניהול הנהלת חשבונות כפולה?

החוק במדינת ישראל – תקנות מס הכנסה ותקנות מע"מ הינו זה הקובע איזו שיטה של הנהלת חשבונות ינהל העסק: הנהלת חשבונות חד צידית או הנהלת חשבונות כפולה. הדבר קשור להיקף המחזור החודשי של העסק, למספר העובדים בו ולשילוב שבין השניים. בתי עסק בעלי מחזור מכירות נמוך או היקף פעילות קטן, נדרשים לפעול על פי שיטת הנהלת חשבונות חד צידית. לעומת זאת, עסק גדול עם פעילות ענפה, נדרש לפעול לפי הנהלת חשבונות כפולה, כלומר להתייחס גם לכלל הוצאותיו, התחייבויותיו ונכסיו.

כשמדובר בהנהלת חשבונות חד צידית, הניהול הוא פשוט ולא בהכרח מצריך פנייה למנהל חשבונות. אולם, בהנהלת חשבונאות כפולה, נדרשים שירותי ראיית חשבון, המוצעים על ידי משרד רואה חשבון מקצועי. מדובר בניהול רישומים מורכבים מאד, שיש לבצעם באופן מדויק ונכון. על רואה החשבון לבצע פעולות שונות הקשורות לניהול החשבונות של העסק, לרבות התאמת לקוחות, התאמת הוצאות למע"מ, התאמת הכנסות למע"מ ועוד. על רואה החשבון להכיר את כל הסוגיות השונות הקשורות בחוק לסוג זה של הנהלת חשבונות ולערוך את התיאומים הנדרשים מול כלל הגופים הן בהתאם ללוח הזמנים שנקבע והן על ידי מסירות מלוא הפרטים. רק כך יכול להתנהל עסק גדול, עסק עם היקף מכירות או היקף נרחב של פעילות.

הנהלת חשבונות כפולה במשרד רואה חשבון במרכז השרון   —  09-9583741

הנהלת חשבונות חד צידית – למה זה חשוב ומתי צריך את זה?

הנהלת חשבונות חד צידית היא בגדר חובה עבור עסקים קטנים ולמרות שהיא מוגבלת ופחות נרחבת, כמו הנהלת חשבונות כפולה, היא יכולה לעזור בקביעת אסטרטגיה כלכלית נכונה יותר לעסק ובחינת היקף העבודה שלו. בעזרתה יכול בעל העסק להיות עם אצבע על הדופק ולדעת, וכמעט בכל רגע נתון, מהן הכנסותיו. אמנם לא מדובר בהנהלת חשבונות כללית, שנותנת תמונת מצב מקיפה יותר על העסק, אך עבור עסק קטן עם פעילות מצומצמת יחסית, שיטה זו יעילה מספיק. מצד שני, במידה ומדובר בעסק קטן עם צפי להתרחבות ולהגדלת היקף הפעילות שלו, כדאי לשקול מעבר לשיטת חשבונאות כפולה לצורך קבלת תמונת מצב נרחבת ובעיקר גם קבלת החלטות נכונות עבור העסק.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

עוד בנושא

ניהול ספרים

אם יש לכם עסק, ולא משנה באיזה תחום, חובה עליכם לנהל ספרי חשבונות, כפי שקובעות תקנות מס הכנסה. ניהול ספרים חשוב שייעשה בצורה הנכונה, תוך התייחסות לכל הפרמטרים הנדרשים. במידה

קרא עוד >>
עוסק פטור פתיחת תיק
פתיחה של עסק

פתיחה של עסק עצמאי מכיל בתוכו יתרונות רבים וזו הסיבה מדוע אחד מכל שני אנשים חולם לפתוח עסק. כאשר אתם פותחים עסק אין לכם בוס על הראש והשמיים הם הגבול.

קרא עוד >>
עצמאי שכיר

מי שעובד כשכיר איננו נדרש להתמודד עם משימות שונות, הקשורות לתשלומים, פתיחת תיק עסק, הוצאות דוחות שוטפים ועוד. לעומתו, העצמאי, מתמודד לא אחת, וזאת לצד ניהול העסק עצמו, עם אתגרים

קרא עוד >>